Agentiile de publicitate ale viitorului se vor bate pe ADN-ul publicului-tinta, asa cum vaneaza azi datele personale ale potentialilor clienti, pentru a-si optimiza campaniile de marketing.
Codul genetic personal al fiecarui individ, furnizeaza informatii deosebit de importante vizand caracteristicile si preferintele consumatorilor, explica matematicianul David Pike intr-un material publicat de The Globe and Mail.
Cromozomii reprezinta asadar un teritoriu extrem de atragator pentru neobositele companii publicitare, antrenate sa descopere cele mai eficiente metode a obtine informatii cheie pentru impactul continuturilor cu caracter publicitar asupra publicului.
Este asadar doar o chestiune de timp: aprofundarea cercetarilor asupra impulsurilor care declanseaza apetitul de shopping al consumatorilor se va extinde cat de curand la nivelul ADN-ului.
Acesta este motivul pentru care multe companii de prestigiu, se pregatesc de pe acum pentru crearea unor uriase baze de date, in care vor fi stocate informatiile prelevate din cea mai intima si mai de incredere sursa posibila: codul genetic personal.
Adevar sau farsa?
Oricat ar parea de hazardata ipoteza, marketingul paseste deja pe aceasta cale: cu doi ani in urma, compania Visa a solicitat autorizatia de a utiliza bancile de date continand caracteristicile ADN ale persoanelor, in scopuri publicitare.
Avand in vedere ca pretul unei secvente de ADN e in scadere, crescand in schimb numarul de database online, interesele comerciale uriase imping companiile publicitare tot mai aproape de frontiera profilului genetic al consumatorului.
Cercetatorii studiaza deja complexele legaturi care se stabilesc intre gene si comportamentul preferential al cumparatorului, determinand anumite optiuni de consum de-a lungul vietii.
"Journal of Consumer Research" a publicat un studiu realizat de un grup de specialisti din cadrul Standford University, care demonstreaza ca gemenii, sau mai bine zis, persoamele ce detin acelasi patrimoniu genetic, prezinta de-a lungul vietii un comportament similar de consum.
Rezultatele cercetarilor au relevat de pila, ca exista o corespondenta invariabila intre acesti subiecti si anumite preferinte pentru ciocolata, mustar, automobile hibrid, filme SF sau muzica de jazz.
Cum ramane cu dreptul la privacy?
Daca cineva inca isi mai face iluzii in legatura cu protectia datelor personale si a intimitatii in general, oferita de legislatia in vigoare, atunci poate continua sa viseze si la faptul ca informatiile continute in ADN-ul sau sunt in siguranta.
Chiar daca cererea inaintata de Visa, cu privire la brevetarea cercetarii genetice in scopuri de marketing a starnit proteste uriase care au convins compania sa renunte la acest proiect, ideea continua sa suscite interesul gigantilor din acest sector, care nu se dau batuti cu usurinta.
Resursele nu le lipsesc, timp este la discretie, iar criza prelungita pare sa joace un rol determinant in acest context, impingand pe de o parte marile campanii la solutii de marketing tot mai gresive, iar pe de alta parte, silind consumatorii sa-si dezvaluie singuri propriile secrete, in schimbul a te-miri-ce avantaj mai mult sau mai putin concret.
Interpretari si interpretari
Potrivit multor specialisti din domeniul comunicatiilor, dezvaluirea informatiile continute in ADN-ul personal nu reprezinta insa violarea intimitatii individului.
Adam Frontman, administrator delegat al companiei Delvina, din Toronto, specializata in strategii digitale de marketing, afirma: "Nu vad mare diferenta intre ADN si celelalte informatii pe care le detinem deja - este vorba doar despre un alt tip de banca de date".
In ciuda acestui rationament simplist, un sondaj efectuat in Canada in acest context, a demonstrat ca locuitorii acestei tari au multe rezerve in ceea ce priveste utilizarea informatiilor genetice in scopuri de marketing.
Din pacate, liberul arbitru pare sa nu mai aibe un cuvant de spus in aceasta chestiune: pentru Frontman, ca si pentru multi altii, consumatorii vor fi obligati sa se obisnuiasca cu gandul ca lumea e in continua schimbare si cine nu se adapteaza, are doar de suferit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
*Va rugam utilizati un limbaj decent. Multumim.