5 mai 2016

Era in care oceanele au devenit mult prea galagioase

Apele marilor si oceanelor tind sa devina pe zi ce trece, tot mai afectate de poluarea sonora, provocata de nave, platforme de foraj si explozii declansate in adancuri.

Desi intinderile nesfarsite de apa ale oceanelor ar putea fi imaginate ca un taram tacut, pe masura ce se avanseaza in adancime, in realitate lucrurile stau cu totul altfel.

Adancurile abisale ale acestor enorme mase de apa sufera din pricina poluarii sonore: omul nu menajeaza catusi de putin oceanele din acest punct de vedere.

Exercitiile militare navale, puternicele explozii provocate de companiile energetice aflate in cautare de gaz sau petrol, sirenele marilor nave comerciale si numeroase alte activitati ale omului desfasurate in larg, pun in pericol multe specii care vietuiesc in ecosistemul marin.

In timp ce razele soarelui nu reusesc sa patrunda prea mult in adancimile apelor, zgomotele puternice se pot propaga chiar si pe distante de sute de mile.

Un fenomen ingrijorator

Potrivit specialistilor americani, fenomenul este ingrijorator, motiv pentru care Statele Unite au lansat un proiect menit sa conduca la restabilirea echilibrului acustic la nivelul marilor si oceanelor.

Este vorba despre unul din cele mai mari si mai ambitioase proiecte de acest gen din lume: demarat inca din anul 2010 de National Oceanic and Atmospheric Administration, care prevede realizarea unor harti acustice globale, la nivelul carora sunt marcate toate zgomotele provocate de om si propagate in adancul apelor.

Aceste harti au rolul de a semnala asadar zonele oceanice cele mai afectate de poluarea sonora care, in mod paradoxal, nu se afla in vecinatatea coastelor, ci in larg, acolo unde rutele comerciale poarta frecvent nave de toate tipurile si dimensiunile.

"Geamatul oceanului" ar putea fi asemanat cu zgomotul din centrul Manhattan-ului in miezul zilei, doar ca lipsesc ambulantele si sirene, explica Leila T. Hatch, biolog marin si conducatoare a proiectului.

"Mi-ar fi placut sa spun ca seamana mai mult cu linistea dintr-un parc natural, dar nu este asa", si-a exprimat dezamagirea specialista americana.

Ce se poate face

Solutii ar fi din belsug, toate realizabile din punct de vedere tehnic, astfel incat masuri concrete ar putea fi adoptate de indata.

Cel putin asa sustine Michael Bahtiarian de la Noise Control Engeneering, din Marina SUA: ar putea fi construite nave silentioase, acordand atentie nu doar calei si puntii, ci si compresoarelor si elicelor, explica specialistul.

Apeland la panouri izolatoare, acest lucru nu ar fi dificil de realizat, dar viata medie a unei nave este de 30 de ani - unele ating chiar 50 de ani - ceea ce inseamna ca va trece multa vreme pana ce noile generatii vor putea inlocui flotele existente, atentioneaza Bahtiarian.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

*Va rugam utilizati un limbaj decent. Multumim.